eukriitikko

Selvisikö Merkel kuitenkaan siirtolaiskriisistä Saksassa?

Saattaa vielä ongelmat Merkelin johtaman hallituksen sisällä jatkua, sillä myös SPD on saksalaisen uutisoinnin mukaan ryhtymässä tarkistamaan Eurooppa.neuvostossa sovittujen maihinnousukeskusten perustamisia, koska ovat puolueen vastaista maahanmuuttopolitiikkaa. Myös nyt CDU:n ja CSU:n kanssa solmittu "välirauha" on samaa tarkoitusta varten perustuvaa tointa, joten hyvinkin voi olla ettei SPD hallituskumppanina tulisikaan tätä "välirauhan" sopimusta hyväksymään. 

Hallituskoalition kumppani SPD on suhtautunut myönteisesti sopimukseen, muttei ole vielä lopullisesti hyväksynyt kompromissia. Tätsä on vain alustavasti keskusteltu SPD: n puheenjohtaja Andrea Nahlesin mukaan viime yönä. Sosiaalidemokraatit olivat kuitenkin jo taistelleet tällaisia ​​keskuksia vastaan ​​vuonna 2015.  ​SPD haluaa keskustella asiantuntijoidensa ja puoluevaliokuntien kanssa tiistaina. Klo 18 on toinen koalitio- komitea. Unionin ja SPD: n ryhmät kokoontuvat kello 8.30 erityisistuntoihin keskustellakseen kompromissista. Kelloajat paikallista aikaa.

Luulisi tuolla tehdyllä Saksan sisäisellä maahanmuuttoon liittyvällä uudella sopimustoimella olevan laajempaakin vaikutusta eli myös muissa jäsenmaissa, kuten myös Suomessa. Näin ainakin mitä tulee tapauksiin, joissa on jätetty jo jokonkin toiseen maahan hakemus ja yritetään tällä uutta hakemusta mahdollisine oikeuskäsittelyineen. Entäpä Ruotsista tulevat turvapaikanhakijat ja heihin kohdistetut toimenpiteet pikaiseen käsittelyyn ja palauttamiseen Ruotsiin (vrt Saksa vs Itävalta)?  Sipilän hallituksen ja eduskunnan tulee ottaa huomioon myös Italian ja Ranskan välisen rajan jatkuva rajavalvonta, jolla varmistetaan ettei kukaan pääse Ranskaan jättämään hakemusta vaan käännytetään välittömästi.  Kyllä jäsenmaiden tulee noudattaa samoja pelisääntöjä siitä huolimatta, että on alkuunsa rikottu maahanmuuton pelisääntöjä eli lainsäädäntöä (Dublin ja Schengen).

https://www.zeit.de/politik/deutschland/2018-07/seehofer-und-merkel-eini...

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (63 kommenttia)

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Merkelin lähtö olisi nimenomaan hyvä asia. Se vakauttaisi EUta, kun Merkelin päättömät agendat pyyhitään pois pöydältä. Tuo nainenhan on EUn täystuho pakkomielteidensä takia, joista massasiirtolaisuus on suorastaan edesvastuuton.

Ainut järkevä toimi massamuuton suhteen on sen pysäyttäminen viimeistään EUn rajoille riippumatta muuton syistä. Ongelma on muuttajien tulevat määrät eikä laatu pelkästään.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Olet samaa mieltä kanssani. Merkelin aate ja arvomaailma ovat sellaista jota ei voi edes humanistisen perustein käsittää. Puhumattakaan taloudellisuudesta. Kyllä siirtolaisten muuttohalukkuuteen pitää pystyä toteuttamaan politiikkaa, jolla estetään tällainen haittamaahanmuutto Eurooppaan. Kehitysapupolitiikka olisi uudistettava täysin. Luotava tekemistä niihin maihin joista siirtolaisvirrat lähtevät. Selvän rahan antaminen tulee lopettaa ja panna käytäntöön elinkeinonharjoittamista edistävät toimet ja mahdollisesti myös muita investointeja, joilla luodaan työpaikkoja. Valvonta ja työnjohto Euroopan maista. Samoin rahoituksen valvonta.

Mielenkiintoista onkin nähdä mitä tulee SPD:n kokousten jälkeen tapahtumaan, sillä SPD ei ole ollut hyväksymässä näitä tällaisia keskuksia hallitusneuvotteluissa, eikä jo vuonna 2015.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Saksassa aikaan saatu (ainakin väliaikainen rauha) sopimus Itävallan rajalle perustettavasta siirtolaiskeskuksesta (millä nimellä sitten kutusttanee) mitä ilmeisimmin tuleekin ns. dominoefekti käyttöön jäsenmaissa. Mitä tulee jatkossa tapahtumaan, jää nähtäväksi. Voi olla etteivät Kreikka, Italia ja mahdollisesti Espanja tule tätä kehityssuuntaa hyväksymään. Ei ainakaan Italian uusi hallitus, kun huomioidaan sieltä kuuluneet äänenpainot EU:n harjoittamaa siirtolaispolitiikkaa (käytännössä Saksan Merkelin) kohtaan.

Käyttäjän PaavoVaattovaara kuva
Paavo Vaattovaara

On aivan sama minkälaisia sopimuksia EU tekee. Ihmissalakuljettajat lähettävät täyteen ahdattuja pikku paatteja jatkuvati. Pelastuslaivasto on Libyan rannikon läheisyydessä odottamassa pelastettavia.

Mihinkä muuhun ne lastit tyhjentävät kuin johonkin EU maan satamaan, oli sopimukset millaiset tahansa.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Tosin muutaman päivä sitten uutisoitiin Italian lähettäneen aluksia lähelle Libyän rajaa vastaanottamaan noille kumiveneille ahtautuneita ja palauttamaan takaisin lähtömaahan eli Libyaan.

Italia on ollut vastaan noita pelastusaluksia, jotka tuovat siirtolaisia Italiaan, joten jokseenkin uskottavalta tuo uutinen vaikuttaa. Ehkäpä kuulemme lisää piakkoin.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Italia onkin ollut ihmeen kärsivällinen noita pelastusaluksia kohtaan. Italia on yksi niistä maista joihin pakolaisten aiheuttamat ongelmat kohdistuvat täydessä laajuudessaan. Nyt nämä "pelastusalukset" tuovat jatkuvalla syötöllä afrikkalaisia elintasopakolaisia italialaisten riesaksi, kun heillä itselläänkin on tarpeeksi ongelmia, niin entisten tulijoiden, kuin myöskin omien työttömien nuortensa tähden.

Rikollisuus kasvaa, kun kotouttamista ei pystytä millään toteuttamaan niin, että syötävää riittäisi kaikille. Eipä ole helppo yhtälö, eikä edes valoa näy tunnelin päässä. Afrikassa keskinäiset aina vain jatkuvat sodat, korruptio, työttömyys ja syntyvyydensäännöstelynpuute jatkuu ja voi edelleen erinomaisen hyvin.. Ensimmäinen teko olisikin rajoittaa syntyvyyttä ankaralla kädellä ja lopettaa aseidenvienti. Korruptiomiljoonien- ja avustusrahojen kohdistaminen köyhyyden lievittämiseen ihan oikeasti. Onnistuisikohan??

Eivät italialaiset voi suostua siihen, että tulijat ovat lopullisesti heidän ongelmansa. Merkelin asema on nyt kyllä vaakalaudalla, kun kansa on kyllästynyt hänen tapaansa pitää Saksaa maailman kaikkien köyhien sosiaalitoimistona. Sotapakolaisistahan oli ensi alkuun tarkoitus pitää huolta. Mihin se vesittyi?

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #19

Kaijalta jälleen kerran täyttä asiaa. Mitäpäs tuohon enää lisäisi.

Taitaa olla suurin syy noiden pelastualusten toimintaan aatteellisuudella, eikä laisinkaan ajattelu siitä mitä tapahtuu Italialle sinne rahdatuista siirtolaisista. Onhan mahdollista, että myös nuo palatustoimintaa harjoittavat saavat jonkunlaista etua toimintaansa.

Italia saattaa vielä nousta "takajaloilleen" tässä Saksan viimeisimmässä keskinäisessä hallitussopimuksessa. Katsellaan ensin mitä sanoo hallituskumppani demarit.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Siinäpä se. Todellinen pakolaisuus ja toimet ongelman ratkaisuksi edustavat ihan eri maailmoja. Pakolaisten tulotahtiin nykyiset toimet eivät vaikuta mitenkään.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Tässäkin tapahtuu taas varmaan ''yllättävä'' sopiminen, Seehoofferin tapaan.

Poliitikkojen vallanhimo ajaa joka maassa ohi omien tavoitteiden, samaa on nähty lukemattomia kertoja Suomessakin, ja tullaan näkemään vastaisuudessakin.

Kun saa pienen murusen, ja jotain epämääräistä paperille, niin sitten voikin röyhistellä omille rintaa, mutta paperliila pitää olla sellainen teksti, että molemmilla on hyvä mieli. :)

EU pitäisi rakentaa alusta asti uudestaan, siinä on liikaa erilaisia maita, ja erilaisia tavoitteita, jokainen maa ajaa omaa agendaansa, niin silloin lopputuloksena on tasainen mitäänsanomattomuus.

Kauppapolitiikassa on kuitenkin selvä yksimielisyys Trumpin toimia vastaan, joten ehkä olisikin parempi, että monet muut asiat olisivat kansallisia päätöksiä.

Vapaakauppa-alue riittäisi moneen, mutta se kyllä heikentäisi koko euroopan vaikutusvaltaa kaikkeen muuhun.

Ehkä tiiviimpi liitto nille, ketkä haluaa, ja muille sitten vain vapaakauppa, eikä tukiaisia lainkaan, se olisi varmaan paras ainakin monelle maalle.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

"EU pitäisi rakentaa alusta asti uudestaan, siinä on liikaa erilaisia maita, ja erilaisia tavoitteita, jokainen maa ajaa omaa agendaansa, niin silloin lopputuloksena on tasainen mitäänsanomattomuus."
Tuosta mitä sanot olen samaa mieltä. Ainakin osittain. EU pitäisi toedellakin rakentaa uudelta pohjalta ja niin että kukin maa voi itse omista parhaista lähtökohdistaan toteuttaa sitä politiikkaa kaikessa, joka on maalle edullisinta. Nyt jäsenmaat ovat rakenteiltaan ja jokseenkin kaikilta osin niin erilaisia, ettei tämä nykymeno tule onnistumaan.

Vapaakauppasopimus olisi kyllin riittävä. Toki siinä siv ussa voidaan sopia yhteisiä käytäntöjä ilman mitään erillislainsäädäntöä. Sopimukset ovat parempia, sillä kuten olemme huomanneet niitä voi hyvin helposti rikkoa. No, tosin onhan noita lakejakin rikottujoiltain osin, koskapa aina näyttää olevan menossa jotakin jäsenmaata kohtaan nostettu oikeudenkäynti EU:ssa ja tuomioitakin on rapsahtanut.

Käyttäjän erkkilaitila1 kuva
Erkki Laitila

Vastuutonta oli sopia toimenpiteistä Itävaltaa koskien neuvottelematta sen kanssa. Nyt Itävalta ryhtyy vastatoimiin:

https://yle.fi/uutiset/3-10285884

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Täysin samaa mieltä. Mutta eihän Eurooppa-neuvoston sopimuksistakaan niiden keskusten paikoista oltu neuvoteltu ennalta, joten eu-poliitikan tekeminen vaikuttaa pelinpolitiikalta.

Mahtaa Itävalta laittaa rajavalvonnan rajoilleen ja käännyttä heti laittomat maahan pyrkijät. Dominoefekti onkin sitten valmis aina ulkorajamaahan saakka.

Olen miettinyt, miten olisi siirtolaisten siirtyminen maasta toiseen, jos ei EU:ta olisikaan? Eikös ulkorajavaltiot joutuisi itse vastaamaan maahan tulijoista. Miksi pitäisi muiden maiden huolta kantaa, kun eivät pysty valvomaan ulkorajaa merellä?

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Kreikan, valtion kokoon nähden suhteettoman suuri, laivasto olisi kyennyt pysäyttämään Turkista tulleen invaasion hyvinkin pienellä vaivalla ilman EU:sta tullutta taloudellista painostusta.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid Vastaus kommenttiin #12

Miten?
Kreikkalainen ministeri kysyi: "Ampua vai antaa hukkua?"
Turkkiinkaan ei voi viedä.

Henry

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #50

Vaikka pystyttämällä suljetun leirin yhdelle lukemattomista saaristaan, ei sinne pitkään tunkua olisi ollut.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Kurz on ollut koko ajan tietoinen Seehoferin kuvioista.Jopa paremmin kuin Merkel koskien 63 kohdan paperia.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

”Vapaakauppasopimus olisi kyllin riittävä. Toki siinä siv ussa voidaan sopia yhteisiä käytäntöjä ilman mitään erillislainsäädäntöä ”

Näin. Tarvitaanko vapaakauppasopimuksiin EU ta koneistoineen ?

EU:n vuotuinen talousarvio on 145 miljardia euroa (v. 2015) Luulis tuollekin rahalle olevan toki parempaakin käyttöä.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Aivan. Tuo vuotuinen budjetti sitä paitsi näyttää nousevan, vaikka mm. brexitin pitäisi selvästi alentaa.

Käyttäjän JaniTuononen kuva
Jani Tuononen

Merkelin ja Seehoferin sopimusta ei saada toteutettua, jos se on lähellekään Seehoferin kantoja. Aikalisän saivat, mutta sekin loppuu aikanaan.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Loppuu aikanaan.Viimeistään 15.10 joku lähtee.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Saksassa näyttäisi mielipidemittausten mukaan olevan johnkinasteinen vaikutus mitä ilmeisimmin tällä siirtolaispolitiikan aiheuttamalla kuohunnalla. INSAn tänään julkaistun tuloksen mukaan CDU/CSU kanntus on 29% eli pari-kolme prosenttiyksikköä aiempaan mittausta alhaisempi.
SPD:n jotakuinkin ennallaan 19%:ssa. Sen sijaan AFD:n kannatus näyttäisi lisääntyneen parin prosenttiyksikön luokkaa ollen ny 16,5%.
http://www.wahlrecht.de/umfragen/

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Mauri, niin kun otetaan vertailuun vain yksinomaan INSAn mittaustulokset. Tuossa minä otin vertailukohteeksi muidenkin tilastonikkareiden tulokset.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Ei päässyt Merkell ja Saksa valtiona pälkähästään Toimivat Saksa ja EU omalla alueellan miten tahansa, se ei vaikuta pakolaisten määrään. Siinä ratkaiseva tekijänä ovat lähtömaiden olosuhteet. Henkensä edestä karkuun lähtevät, menevät minne pääsevät. Jos paikalliset sodat eivät Afrikassa ja arabimaissa lopu, kasvaa pakolaisten määrä koko ajan.

Saksassa ja Euroopassa yleisemminkin riidellään siitä, mitä tänne päässeille tehdään. Pakolaisuuden kasvuun sillä ei ole mitään vaikutusta. Pitäisi rauhoittaa kriisialueet, mutta sitä ei missään aidosti yritetä. Sen sijaan lisätään sotatoimia, kuten Venäjä tekee Syyriassa ja USA aiemmin mm. Irakissa.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Pakolaisista taitaa enää olla turhaa puhua laajemmin, sillä enin osa on siirtolaisia Afrikan eri maista. "Pakolainen on henkilö, "jolla on perusteltua aihetta pelätä joutuvansa kotimaassaan vainon kohteeksi rotunsa, uskontonsa, kansallisuutensa tai mielipiteensä vuoksi tai sen takia, että hän kuuluu tiettyyn yhteiskunnalliseen ryhmään, ja joka oleskelee kotimaansa ulkopuolella ja joka tällaisen uhan vuoksi ei voi tai ei halua palata kyseiseen maahan." (lähde: Vuoden 1951 sopimus pakolaisten oikeudellisesta asemasta)
YK:n määritelmän mukaan esimerkiksi sota, nälänhätä tai ympäristökatastrofi eivät ole varsinaisesti pakolaiseksi oikeuttavia syitä. Mutta sen sijaan huoltajan puuttuminen; esimerkiksi orpous tai sotaorpous on.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakolainen

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Aika nopeasti ( kesti vain muutaman vuoden ) nohevat toimittajat hoksasivat saman minkä tavalliset ihmiset huomasivat jo aikoja sitten, mediassa puhutaan nykyään siirtolaisista, imigrant, ei niinkään pakolaisista.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Aivan ratkaisevasti vaikuttaa tuodaanko Libyan rannikolta pelastetut Eurooppaan vai jätetäänkö Afrikkaan. Järjetöntä väittää ettei me mitään mahdeta. Suomi voisi sulkea rajansa paperittomilta jos halua olisi, mistään muusta ei ole kyse.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Kaikki jäsenmaat, Suomi mukaan luettuna, voisivat sulkea rajan ylittämisen paperittomilta. Useilta puuttuvat kaikki matkusasiakirjat, puhumattakaan viisumista. Pakolaisuuden perusteita ei monillakaan ole (kts. edellä vastaukseni Heinosen kommenttiin).

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Voisivat toki. Muistatko, kun Kreml muistutti Suomea pienellä määrällä asylumeja pari vuotta takaperin ? Vaikea niitä maahantulijoita on ampua, jos niitä harkitusti työnnetään rajan yli suurin määrin. Tähän suuntaan Suomi on täysin aseeton ja altis turvanaan vain ne kuuluisat suhteet itään.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo Vastaus kommenttiin #26

Kummasti Visegrad maat onnistuvat edelleen estämään tarpeettoman rajan ylityksen. Eivät ne siellä rajalla mitään taikasuvoja käytä.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #26

Onhan Suomella oma ulkomaalaislaki, jonka perusteella voi kolmannesta turvallisesta maasta tullut käännyttää rajalta. Näinhän mm. Ranska tekee. Ei päästä edes jäsenmaa Italiasta Ranskaan hakemaan turvapaikkaa. Miten tuo sama käytäntö ei voi koskea myös Suomea?

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #26

"Vaikea niitä maahantulijoita on ampua, jos niitä harkitusti työnnetään rajan yli suurin määrin."

Lentokoneet lentää palautuslennoilla rajojen yli. Parempi tietenkin oppia sanomaan rajoilla, kiitos ei.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Saksan poliisiyhdistyksen (GdP) varapuheenjohtaja Jörg Radek on varoittanut myös liiallisesta kiinnittymisestä Itävallan rajalla tapahtuvaan siirtolaisten tuloon, sillä tuon rajan yli tuli vain kolmannes maahanmuuttajista Saksaan.
2017 16.312 luvattomia merkintöjä oli löytynyt Itävallan rajalla, muilla raja-alueilla, oli vastaavasti 33823 tapausta. Vastakohtaisina rajoina ovat Belgian ja Alankomaiden rajat, jotka "avoinna kuin ladon ovet", Radek on sanonut.

https://www.zeit.de/politik/deutschland/2018-07/sc...

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

"...Jörg Radek on varoittanut myös liiallisesta kiinnittymisestä Itävallan rajalla tapahtuvaan siirtolaisten tuloon,..."

Baijeri on Itävallan rajanaapuri.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Niin, jos tuijotetaan yksinomaan Baijerin osavaltiota, mutta eikös Seehofer ole kuitenkin koko Saksan sisäministeri. Tuohon kaiketi poliisimestari perusti kantansa. Tarkoituksena taisi neuvotellussa sopimuksessa olla poliisiviranomaisten seulonta koko maata koskevasta Saksasta poistettavista henkilöistä.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #32

Ole hyvä ja kertaa Seehoferin 63 kohdan lista.Olet itse linkannut sen.Tuskin Merkel on enempää halunnut.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #44

Itse en luullakseni ole nähnyt (tai sitten en vaan lukenut kaikkea) kokonaista listaa vaan muutaman kohdan julkaistun. Lähden siitä, ettei Seehofer voi yksistään ajaa Baijerin etuja ministerinä lähellä olevista vaaleista huolimatta.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #32
    "Niin, jos tuijotetaan yksinomaan Baijerin osavaltiota, mutta eikös Seehofer ole kuitenkin koko Saksan sisäministeri."

On, mutta olennaista on, että tulossa on Baijerin osavaltion vaalit. Ja Seehofer CSU:n puheenjohtajana pelkää AfD:n saavan vaalivoiton, jos hänen ei uskota pystyvän maahanmuuttokriittisiin toimenpiteisiin.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #48

Jos Seehofer tuijottaa politiikassaan yksinomaan Baijerin etuja, niin ei ihme CSU:n kannatuksen laskua muualla maassa.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #52

"..niin ei ihme CSU:n kannatuksen laskua muualla maassa."

Sirpa, tarkistapa tietosi. CSU toimii ainoastaan Baijerissa, CDU hoitaa lopun Saksan.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #54

Harri, kiitos antamastasi tiedosta. Minua ei tuo Saksan sisäinen puolueiden politiikka suuremmin kiinnosta siinä suhteessa missä osin maata mikin puolue toimii. Näyttää olevan kuten sanot CDU:n toimivan (CSU toimii vain Baijerissa, kun taas CDU toimii Saksan 15 muussa osavaltiossa.), niin luulen tuolla Seehoferin toiminnalla kuitenkin olevan merkitystä CDU:n kannatukseen. Noin olettaisin.

Luin Wikistä mainitsemastasi tilanteesta ja tosiaankin CSU on vain paikallinen osavaltion puolue. Vuodesta 2008 CSU on yhdessä FDP:n kanssa muodostanut Baijerissa koalitiohallituksen. Tuossa suhteessakin mielenkiintoinen puolue.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen Vastaus kommenttiin #56

Suomessa eivät monet tajua mitä se merkitsee, että Saksa on liittovaltio.

Osavaltioilla on omat parlamenttinsa ja hallituksensa, ja ne päättävät itsenäisesti osavaltion sisäisistä asioista.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #57

Kummallista on jollei tajua Saksan olevan liittovaltio, sillä osavaltioiden vaalit ovat eri aikaan. Toki uskottavahan se on, ettei kaikkea voi tiedostaa. Ainoa hyvä asia on, jos tietää ja tiedostaa omat tekemiset. ;)

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Merkel ei selvinnyt siirtolaiskriisistä, vaan nyt on käsillä hengähdystauko paineiden kasvaessa edelleen.

EU:n on aivan pakko sulkea ulkorajansa Afrikan ja Lähi-Idän suuntaan Välimerellä ennemmin tai myöhemmin. Tätä väistämätöntä asiaahan Merkelin ja monien muidenkin on näköjään mahdotonta hyväksyä.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Jos ei EU n alueella ole ymmärrystä ja osaamista, niin Australiasta saa varmaan edullisesti hyviä neuvoja. Sinnehän kannattaisi EU n johdon mennä joutessaan kokoustamaan.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Opintomatka jäsenmaista pääministereistä ja sisäministereistä (ehdollisena ulkoministeri) koottuna komppania hölmöjä ratkaisuja tehneitä päättäjiä opintomatkalle. :D
Kyllä tuollainen ulkomaan matka aina kotiolot voittaisi. Saattaisi jopa avartaa aatteellista näkemystä taloudellisempaan suuntaan. Niin, eikä tarvitsisi rikkoa kansainvälisiä sopimuksiakaan. Kyllä siirtolaisten on matkustettava asianmukaisin matkustusasiakirjoin.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Juu Austaralian keskitysleirit ovatkin hyvä opintomatka :) siitä on tehty hyvä dokumenttikin, siellä oli kaikilla niin turvallista ja mukavaa, ja siellä sai vartijatkin omat huvituksensa.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Juu., Oppia kannattaa ottaa, mutta ei kaikesta. Vähän niinku rusinat pullasta. Juusii. :)

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Tanskalaiset parlamentaarikot tekivät opintomatkan Australiaan.Vasta perillä selvisi,että vihreiden edustaja ei pääse saarille.Koko ryhmä palasi samantien kotiin.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Huumeiden käyttö tai salakuljetusyritys?

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Vaikealta näyttää uutisoinnin mukaan demareilla sulattaa tehtyä CDU:n ja CSU:n sopimusta, sillä SPD: n pääsihteeri Lars Klingbeil on todennut ennen illan kokousta, "en ole koskaan kokenut niin paljon epäluottamusta kuin viime päivinä hallitsevasta puolueesta." Valtataistelua käydään nyt Saksassa, ehkä kauemmin kuin Merkel tahoo.

Paljon sanottu hallitusyhteistyön jatkosta, vaikka jollain tavalla nyt tässä vaiheessa demarit kokouksen jälkeen katsovat jatkavansa hallituksessa.

Macronkin on uutisoinnin mukaan kuin tulisilla hiilillä siitä, miten käy Merkelin luottamuksen kanssa Saksassa. Vaikuttaa kuulemma hänenkin asemaansa.

https://www.zeit.de/politik/deutschland/2018-07/ko...

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Macron, rikkaiden pressa, kannatuksensa on jo valmiiksi kaltevalla pinnalla.

https://www.expressen.se/nyheter/frankrikes-karlek...

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Maksettu turismi, kimppakahvittelu ja ryhmäkuva.

Kirjasin kollme ensimmäistä, mitä noista tyhjäpäiden kokouksista tuli mieleen.

Käyttäjän evaback kuva
Eva Back

Jos tätä porukkaa lappaa lähinnä Afrikasta ja ovat enemmänkin siirtolaisia kuin hengenhädässä olevia pakolaisia, niin eikö se ole helppo vain käänyttää heidät takaisin omille mailleen. Ilman mitään leirejä menköön koteihinsa ja valitkoon päälliköksi jonkun hyvän ja humaanin tyypin.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Kyllä itse katson, että siirtolaisia ei pitäisi koskea laisinkaan turvapaikan hakeminen vaan todellakin jo Euroopan rajalta käännyttäminen.

Käyttäjän evaback kuva
Eva Back

Tässä mielestäni siirtolaisuuden syyt, ratkaisut ja ongelmat koosteena tämän blogin hyvistä ja kannatettavista mielipiteistä. Mikseiväthän poliitikot esitä näitä ratkaisuja?

JH: "Ainut järkevä toimi massamuuton suhteen on sen pysäyttäminen viimeistään EUn rajoille riippumatta muuton syistä. Ongelma on muuttajien tulevat määrät eikä laatu pelkästään."
--------------------
SA: "Kyllä siirtolaisten muuttohalukkuuteen pitää pystyä toteuttamaan politiikkaa, jolla estetään tällainen haittamaahanmuutto Eurooppaan. Kehitysapupolitiikka olisi uudistettava täysin. Luotava tekemistä niihin maihin joista siirtolaisvirrat lähtevät. Selvän rahan antaminen tulee lopettaa ja panna käytäntöön elinkeinonharjoittamista edistävät toimet ja mahdollisesti myös muita investointeja, joilla luodaan työpaikkoja. Valvonta ja työnjohto Euroopan maista. Samoin rahoituksen valvonta."
---------------------
KK: "Rikollisuus kasvaa, kun kotouttamista ei pystytä millään toteuttamaan niin, että syötävää riittäisi kaikille. Eipä ole helppo yhtälö, eikä edes valoa näy tunnelin päässä. Afrikassa keskinäiset aina vain jatkuvat sodat, korruptio, työttömyys ja syntyvyydensäännöstelynpuute jatkuu ja voi edelleen erinomaisen hyvin.. Ensimmäinen teko olisikin rajoittaa syntyvyyttä ankaralla kädellä ja lopettaa aseidenvienti. Korruptiomiljoonien- ja avustusrahojen kohdistaminen köyhyyden lievittämiseen ihan oikeasti. Onnistuisikohan?? "
--------------------
VH: "Ei päässyt Merkell ja Saksa valtiona pälkähästään Toimivat Saksa ja EU omalla alueellan miten tahansa, se ei vaikuta pakolaisten määrään. Siinä ratkaiseva tekijänä ovat lähtömaiden olosuhteet. Henkensä edestä karkuun lähtevät, menevät minne pääsevät. Jos paikalliset sodat eivät Afrikassa ja arabimaissa lopu, kasvaa pakolaisten määrä koko ajan.
Saksassa ja Euroopassa yleisemminkin riidellään siitä, mitä tänne päässeille tehdään. Pakolaisuuden kasvuun sillä ei ole mitään vaikutusta. Pitäisi rauhoittaa kriisialueet, mutta sitä ei missään aidosti yritetä. Sen sijaan lisätään sotatoimia, kuten Venäjä tekee Syyriassa ja USA aiemmin mm. Irakissa."
------------------
SA: "Pakolaisista taitaa enää olla turhaa puhua laajemmin, sillä enin osa on siirtolaisia Afrikan eri maista. "Pakolainen on henkilö, "jolla on perusteltua aihetta pelätä joutuvansa kotimaassaan vainon kohteeksi rotunsa, uskontonsa, kansallisuutensa tai mielipiteensä vuoksi tai sen takia, että hän kuuluu tiettyyn yhteiskunnalliseen ryhmään, ja joka oleskelee kotimaansa ulkopuolella ja joka tällaisen uhan vuoksi ei voi tai ei halua palata kyseiseen maahan." (lähde: Vuoden 1951 sopimus pakolaisten oikeudellisesta asemasta)
YK:n määritelmän mukaan esimerkiksi sota, nälänhätä tai ympäristökatastrofi eivät ole varsinaisesti pakolaiseksi oikeuttavia syitä. Mutta sen sijaan huoltajan puuttuminen; esimerkiksi orpous tai sotaorpous on."
------------------------
LK: "Merkel ei selvinnyt siirtolaiskriisistä, vaan nyt on käsillä hengähdystauko paineiden kasvaessa edelleen.
EU:n on aivan pakko sulkea ulkorajansa Afrikan ja Lähi-Idän suuntaan Välimerellä ennemmin tai myöhemmin. Tätä väistämätöntä asiaahan Merkelin ja monien muidenkin on näköjään mahdotonta hyväksyä."
-----------------------

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Mä en kyllä ymmärrä, et joku jaksaa päivästä toiseen murehtia rajoja, turvapaikanhakijoita ja Merkeliä :)

Kun kerran telkkarista tulee hienoa jalkapalloa.

Niin ja vielä sieltä yleltä :)

Kyllä elämä on ihanaa!

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Mutku tuo jalkapallon pelaaminen ei vaikuta kenenkään elämään kuin pienen hetken, joillekin kivaa ja joillekin ihan se sama:)

Rajojen miettiminen ja turvapaikanhakijat eivät ehkä vaikuta meidän vanhojen elämään kovinkaan paljoa, mutta tulevaisuudessa meidän lastemme ja lastenlastemme elämään kuitenkin enemmän kuin haluaisimme edes myöntää.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Petteri, vaikka olenkin ns. urheiluhullu, niin joku raja on minun ymmärryksellä olla kiinnostunut jalkapallosta, jota tulee päivittäin viikkojen ajan. Onneksi voin katsoa samanaikaisesti muita lajeja, niitä kiinnostavampia, kuten F1, tennis, lentopallo ja yleisurheilu. Eikä tule YLE:ltä katsomani. Jalkapallo tai minä sanon sitä potkupalloksi, on typerää, kun 20 juoksee yhden pallon perässä, eikä oikein tiedä mitä sen kanssa pitäisi tehdä. :D

Kyllä Saksan poliittinen tilanne on tällä hetkellä unionin kannalta kaikkein kiinnostavin juttu. Sovitaanko petteri, että jos sinua ei kiinnosta, niin eihän ole pakko lukea vaan kääntää vaikkapa kylkeä toiseen asentoon?

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Jalkapallo täräyttää vain kerran, mutta rasismin arvet ovat ikuisia.

Käyttäjän JarkkoPalmgren kuva
Jarkko Palmgren

Se on metka juttu tuo rasismi ja käsitykset siitä. Vallalla olevan vasemmistolaisen ja marxilaisten sekä feministisen ( nais) yliopistotutkijoiden mediaan jo 2. maailman soan jälkeen aloitetun ja syöttämän näkemyksen mukaan vain valkonahkaiset ovat rasisteja.

-Ja nimenomaan vain valkoiset , edes joskus lihaa syövät, kapitalisti heteromiehet.

Tuon vallalla olevan näkemyksen mukaan kaikki Afrikan ongelmat johtuvat kapitalistisista länsimaista, jotka ovat ryövänneet Afrikkaa. Tuon päätelmän mukaan me pohjoismaalaiset ja kauimmas Afrikasta lajimme syntysijoilta paenneet, olemme ikuisesti kunniavelassa kollektiivisesti.

- Arvo-olettaman mukaan afrikkalaisilla menee huonosti, koska meillä menee hyvin! ( eikä Afrikalaisilta voi edes olettaa mitään omaa panosta - Annetaan vain rahaa)

-Tuon rasismin unipolaarisen laajalle levinneen käsitteeen ( nahkan väri) suhteen sokeus johtuu huonosta biologian ja ihmisen historian ,antropologian ja evoluution kieltämistä, mihin kristinuskokin ja erityisesti Etelä-Euroopan katolilaisuus ovat kortensa kekoon afrikan lähetysasemilla kantaneet. ( Nyt katolilaiset saavat maistaa omaa lääkettään Paavin suhtautumisesta ehkäisyyn)

-Afrikassa vasta rasismi rehottaakin. Pahimpia vihollisia ovat nimittäin naapurikylän heimon jäsenet!

Lukekaa linkkinä oleva HS:n artikkeli.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005738332.html?...

Afrikka on paikoin yhä samassa pisteessä kuin 100 000 vuotta sitten ,kun sieltä oli lähdettävä liikkeelle liian tiheän populaation ja lajillemme tyypillisen arvaamattoman omaan lajin yksilöihin suuntautuvan väkivaltaisuuden takia. ( Myös Eurooppa, Balkanin sota , 1990-1999)

- Ei Afrikasta pakenemisen ja vainon peruusteet ihan heti lopu, jos viljan viljelijät ja karjan pitäjät vainoavat toisiaan. Jakolinjat muodustuvat pienistä asioista ylitiheässä polpulaatiossa, jossa luottamusjärjestelmää ei ole.

Rasismia voi olla elinkeinojen , asuinpaikan ja kielen sekä kuvitteellisten uskomusten pohjalta. -Jos uskoo väärää mielikuvitus-ukkeliin, voi viidakkoveitsi heilua ja raajat tai pää irrota.

-Nyt meillä Eurooppalaisilla on mietinnän paikka, että haluammeko Afrikasta saapuvien (90% nuorien miesten ) antaa avokätisen sosiaalijärjestelmämme houkutella , huonosti tieteelistä maailmankuvaa sekä luottamusyhteiskuntaa horjuttavien massojen vallata sekä tuhota Eurooppalaisen yhteiskuntajärjestyksen aikaa myöden ja hivuttaen.

Väestöennustematematiikka osoittaa, että Afrikasta tulijoita on seuraavan 50 -100 v ennusteessa kyllä riittävästi ja että " Homo Europaeus " ja hänen keskinäiseen luottamukseen sekä tieteelliseen sivitykseen perustuva yhteiskuntajärjestelmä sekä tuntemamme elämänmuoto jää nyky 1990
( somalit- käynnistivät sen Suomeen ) -2018 maahanmuuttojärjestelmällä vähemmistöksi.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Jarkon linkistä kopsattu ote: "Nigerian keskiosan heimoalueiden väkivaltaisuuksissa on uutistoimisto Reutersin laskelmien mukaan kuollut enemmän ihmisiä kuin istalmistikapinallisten aiheuttamissa levottomuuksissa Nigerian koillisosassa."

Tämä monien afrikkalaisten heimokulttuurien väkivaltaisuus/rasismi onkin yksi huolestuttava piirre heidän kulttuurissaan. Muutama viikko sitten katsoin dokumentin, jossa nuoret tytöt kertoivat kuinka naapurikylän miehet olivat hyökänneet ja tappaneet ihmisiä, jotka eivät ehtineet piiloutua. Syynä oli vain erilainen puhekieli, kertoivat tytöt. Monissa Afrikan maissa on käytössä jopa satoja erilaisia kieliä ja murteita, jotka eivät rakenna yhtenäisyyttä, vaan aiheuttavat vain erillisyyttä ja vihaa.

Kyllä me ihmiset olemme kaikki samanlaisia, mutta kulttuuritausta ja kasvuympäristö ovat tarttuneet liiman tavoin meihin - turhankin tiukasti, joista on vaikea oppia pois muutamankaan sukupolven aikana. Siihen kuuluu niin hyviä, kuin pahojakin piirteitä. Se lisää kaikkien turvattomuudentunteita, jos maahanmuutto vain kiihtyy. Niin, ja sitähän on ennustettu myöskin asiantuntijoiden suulla ja puhutaan miljoonista tulijoista.

Nyt odotan tietysti kommentteja meidän valkoisen rodun tekemistä kauheuksista ja muinoin siirtomaavallan aikoina. Tekisi lähes mieli panna tähän hymymerkki, mutta nekin kauheudet ovat liiankin tarkkaan mielessä - luettuina kauheuksina, joten ei sovi nyt tähän paikkaan.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Keskustelu tämän kirjoituksen tiimoilta päättynyt, joten kommentointi suljettu.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset