eukriitikko

Työvoimapalvelujen tuottaminen yksityisen sektorin palveluna

  • Työttömyys Suomessa
    Työttömyys Suomessa

Kovaa keskustelua ja arvostelua käydään työvoimapalvelujen tuottamisesta yksityisen sektorin tuottamana palveluna.  Kritiikki näyttää kohdistuvan etupäässä siihen, että palvelut tuotetaan verovaroilla.  Mitäs eroa on nykyiseen TE-toimistojen palvelun tuottamiseen yksityisen sektorin palveluina?  Nuokin TE-palvelut kun toteutetaan verovaroin.  Ainoana erona voinee tulla se, kumman sektorin tuottamat palvelut ovat kustannustehokkaammat.  

Työvoimapalveluja tuottaa nykyisinkin joitakin yksityisiä sektoreita.  Nimittäin TE-toimistot hankkivat myös yksityisiltä yrityksiltä työllistymiseen tähtääviä palveluja. Näissä palveluissa asiakas siirtyy määräajaksi (6 kk) yksityiselle palveluntuottajalle. Tuo kerrotaan TE-palvelujen nettisivulla. 

Työ- ja elinkeinoministeriö antoi arviointitehtävän parille yritykselle tehtäväksi miten ja millä perusteilla yksityiset palveluntuottajat voisivat toimia julkisen työnvälityksen täydentäjänä.  Tehtävän arviointia suoritettiin Uudenmaan ja Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimistoissa vuoden 2015 aikana.  Kokeilu toteutettiin yksityisten palveluntuottajien tuloksellisuuteen, toimivuuteen ja vaikuttavuuteen.

Kehittämisehdotuksia on arvioinnissa saatu viisi erillistä kehittämisehdotusta, jotka käyvät selville tästä TEM:in julkaisusta 12/2016 ;

1. kehittämisehdoksen päämääränä; parantaa yksityisen sektorin tuottamaa palvelua  tehokkaasti suhteessa julkiseen palveluun kaikissa asiakasryhmissä

2. kehittämisehdotus koskee tehostamistoimia palveluntuottajan omasta markkinoinnista

3. kokeiluun osallistuminen oli vapaaehtoista, joka koettiin hankalaksi ja työlääksi. Asiakashankinnan ja -ohjauksen tehostamiseksi tarvitaan velvoittavaa lakimuutosta

4.  tuloksellisuutta kokeilussa haittasi asiakaskunnan heterogeenisuus sekä epätasaiset asiakasvolyymit. Otettava paremmin huomioon palveluntuottajan erikoisosaaminen ja profiloitava työnhakijat paremmin hakijan vahvuuksia vastaavaksi esimerkiksi ammattiryhmittäin

5.  asiakastietoa (URA-järjestelmä) tulisi pystyä hyödyntämään paremmin.

 

Palkkiojärjestelmästä on kokeilun perusteella annettu monia eri kehittämisehdotuksia, jotka käyvät selville em. TEM:in julkaisusta (sivut 68-69). 

Mikäli käsitin oikein palkkiojärjestelmiin tehdyt ehdotukset, niin palvelunkehittämisjärjestelmä yksityisille palveluntuottajille juuri maksettavan palkkion määrää määriteltäessä ei näyttäisi  kovinkaan toimivalta.  Verovaroista tuotettuna näyttäytyy kalliilta järjestelyltä, johon tulee suhtautua hyvinkin kriittisesti. 

TEM on kuitenkin jo antanut tiedotteen"Maakunnat vastaavat vuodesta 2020 lähtien nykyisin ELY-keskusten ja TE-toimistojen tarjoamista julkisista työvoima- ja yrityspalveluista (kasvupalvelut). Poikkeuksen muodostaa Uudenmaan erillisratkaisu, jossa näiden palvelujen järjestämisvastuu on Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten muodostamalla kuntayhtymällä."

Näin pitkälle on Sipilän hallitus vienyt työvoimapalvelujen uudistamistoimet.  Nähtäväksi jää kuinka kalliiksi tulee yksityistäminen tällä sektorilla.   

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Kolmannen sektorin roolin vahvuudessa on kuitenkin ollut kautta aikojen suuria eri puolilla Eurooppaa.

"On maita, jotka edelleenkin työvoimapolitiikassa ja työvoimapalveluissa nojaavat valtiojohtoiseen toimintaan (kuten Saksa ja Ruotsi ja meilläkin, vielä) ja Euroopan Unionin politiikkakin on viime aikoihin asti suosinut tällaista perusmallia
Paikallishallinnon, kuntien, rooli on monissa maissa kasvanut, kuten myös muut kumppanuudet, erityisesti kolmannen sektori rooli on kaikkialla kasvanut. Näin on mm. Saksassa, Hollannissa ja meilläkin (kuten Työvoiman monialaiset palvelukeskukset, TYPit)

Tanska kunnallisti työvoimapalvelut 10 vuotta sitten"

Yllä oleva teksti on kopioitu tästä linkin julkaisusta;
https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/jul...

Miksi sitten Suomessa on kiire yksityistää melkein kaikki palvelujen tuottaminen? Onko tarkoituksena todellakin verovarat "luovuttaa" yksityisen sektorin tuloksi? Onko julkisen sektorin tuottamat palvelut kalliimpia? Eikö kyse ole johtamistaidoista ja uudistumiskyvystä tuottaa palvelut myös valtiojohtoisena palveluna työvoimatoimistoissa?

Pekka Iiskonmaki

''Työvoimapalvelujen tuottaminen yksityisen sektorin palveluna''

Yrittäjät keskustelevat jokaisessa casessa keskenään samaa kieltä.

Tuo malli toimii varmasti myös Suomessa, vaikka ministeri Susanna Huovinen on tuostakin asiasta eri mieltä.

Viimeksi julkinen sektori jätti Helsingissä vanhuksen ilman kotihoitoa ja mummo oli viikkoja kuolleena asunnossaan.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Pekka, tottakai se toimii myös yksityisen sektorin tuottamana palveluna. Tuosta kai ei ole kysymyskään vaan kyse on siitä kuinka paljon veronmaksajien pitää maksaa enemmän palvelumaksuna kuin että sama määrä työttömiä saa itselleen työpaikan julkisen palveluntuottajan kautta. Kas kun yksityinen sektori ei palveluja välitä eikä tuota ilman voittoa. Julkinen sektori taas toimii ilman voiton tavoittelua. Tämä on se ydinkysymys, joka tulee huomioida uudelleen järjestelyssä.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Aikamoista touhua, mahtaa tulla erikoisia ja työttämän oikeusturvaa koskevia kysymyksiä varmasti esiin.

Seuraavalla hallituksella alkaa kohta olla käsissään jo niin paljon keskeneräisiä asioita, että siinä riittää puuhaa.

Tutkimuksethan osoittavat, että ei yksityinen tässä tapauksessa ole lainkaan tehokkaampi kuin julkinen, ja miten sitten riittää yksityisen agenda hankalampien tapauksien hoitoon.

Pekka Iiskonmaki

#4
Ai Suomessa otetaan työntekijät vain heidän ehdoillaan.

Nyt tiedän miksi työttömiä on niin paljon.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Toisaalta on myös julkisia palveluja, jotka eivät ole tehokkaita. Toki paljon on julkisten palvelujen tehokkuutta ainakin yritetty parantaa organisaatiomuutoksin. Ei kuitenkaan yksityistämistoimenpitein. Tällaisesta esimerkkinä voitanee ottaa verohallinto, jonka toiminnot ovat suuntautuneet yhä enemmän verkkopalveluihin.

Tässä pikaisella haulla yksi gradututkielma 2006, jonka on tehnyt Taru Seppälä, Terveyshallintotiede
Kuopion yliopisto
Terveyshallinnon- ja talouden laitos
https://www2.uef.fi/documents/1084483/1438176/tsep...

Kustannustehokkuuteen vaikuttavat monet seikat. On hyvinkin mahdollista että yksityinen ja julkinen sektori samanaikaisesti palveluntuottajina vaikuttaisi palveluhintoja alentavasti. Se onkin sitten toinen kysymys, kuinka suuri osa tuottajista pitää olla yksityisen puolen tuottajia ja millä tuotantosektorilla.

Pekka Iiskonmaki

#6
Suomessa julkisen sektorin työntekijät on kvaliteetin sijasta korvattu kvantiteetilla.

Siten julkisen sektorin ainoa ja suurin tehtävä on työllistää lahjattomat ja laiskat.

Joukossa on myös hyviä, mutta heidät pakotetaan massan tahtoon.

En ole missään nähnyt niin vetelää työntekoa kuin Suomen Ympäristöministeriössä.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Pekka, ilmeisesti perustat kommenttisi juuri mainitsemaasi ministeriöön? Ministeriöllä tulisi olla kertomasi perusteella samansuuntaisen operaation aikaansaaminen kuin mitä verohallinto on toteuttanut. Verohallinto on organisoitu uudelleen vuosien kuluessa. On vähennetty palvelupisteitä nettipalvelun lisäämisen kautta. Saman aikaisesti on vähentynyt myös henkilöstön määrä eläköitymisen kautta jokseenkin ripeää tahtia.

Organisoimisella on saatavissa paljon hyötyjä, mutta sekin on täysin riippuvainen johtotason kyvykkyydestä tehdä oikeansuuntaisia päätöksiä. No, toki myös valtiovallan päättäjien kyvystä vaatia noita toteuttamisia.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Paljon on syntynyt säpinää työllistämispalveluiden ympärille mutta yhä puuttuvat ne oikeat työpaikat. Kun noin on, niin yksityinen on varmasti tehokkaampi keksimään pilipalia muka työllistääkseen, kun tuosta heille maksetaan. Suomessa riittää verkkoaidattuja halleja mielin määrin työllistämään vaikkapa roskien lajitteluun.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Muka työllistämisestä ei pidä maksaa palvelumaksua. Tämä on oma mielipiteeni yksityissektorin pavelutuotannon rahoittamisesta. Vaatii valtavaa seurantaa rahoittajan taholta todellisten työpaikkojen luomisesta, jotta maksetaan vain tuloksista. Kukahan yksityinen taho pystyy voitollisesti tuottamaan mainitunlaista palvelua? En itse usko yhdenkään yrityksen tuollaiseen palvelumaksuperusteiseen tuotantoon ryhtyvän vaan kyllä vaatimukset ovat jotain aivan muulla perusteilla.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Keskustelu on päättynyt. Kommentointi suljettu.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset