eukriitikko

Muuttuuko EU:n suunta Valéry Giscard d'Estaingin toivomalla tavalla?

Nyt kuuluu EU:n kehittämisen suunnasta uusia tuulahduksia jopa perustajajäsenmaan Ranskan suunnalta. Ei suinkaan nykyisen presidentin Macronin ulostulona vaan 92-luvulla maan presidenttinä olleen Valéry Giscard d'Estaingin.

Valéry Giscard d'Estaing haluaa vielä muuttaa unionin suuntaa nykyisestä kansallisvaltioiden päätösvallan suuntaan ja vähentää komission päätösvaltaa sekä komissaarien määrää. Hänen ehdotuksensa pohjautuu näkemykseen, jonka mukaan Maastrichtin sopimuksen allekirjoittamisen hetkellä Kiina ei ollut yhtä tärkeä kuin nykyään sekä Yhdysvalloilla oli tiivis yhteys kauppapolitiikassa Euroopan maihin. Tänään kaikki tämä asetelma on muuttunut. Maailma on muuttunut, mutta Eurooppa ei ole mennyt eteenpäin.

 

Hän jatkaa vielä unionin tilan olevan ”syvällinen sekaannus”, sillä se on heikko, byrokraattinen ja perinteiset menetelmät ovat sekavia eivätkä tuota enää tyydyttäviä ja innotaviisia tuloksia.

Kuinka oikeassa onkaan Valéry Giscard d'Estaing. Unionia on monilla toimillaan viety härkäpäisesti tiiviimpään liittovaltion suuntaan ja viety monilla toimilla maiden omaa päätösvaltaa oleellisilta osin pois komission suuntaan. Tämä ei ole oikea suunta unionin kehittämiseksi Valéry Giscard d'Estaingin mielestä.

 

On viimeinen tilaisuus luoda uusin suunta Euroopalle Giscardin mukaan. Se vaatii uudelleen käynnistämisen hankkeen, johon kuuluvat 12 eurooppalaista maata; Saksa, Ranska, Italia, Alankomaat, Belgia ja Luxemburg sekä Espanja, Portugali, Irlanti, Itävalta, Suomi ja Puola.

Giscard hahmottaa vaatimuksen erityisten instituutioiden perustamista; yhteläisen talousarvion ja verojärjestelmän ilman perussopimuksen muuttamista. Verojärjestelmässä kyse olisi vain nykyisen korvaamisesta uudella yksinkertaisemmalla ja ymmärrettävämmällä verojärjestelmällä.

Nykyinen järjestelmä on aikansa elänyt ja saa mennä hyvin monimutkaisena ja velkaannuttavana. Giscardin mukaan maahanmuuttopolitiikka on EU:n suurin uhka liittyen väestön kasvuun maailmassa. Maahanmuuttajien määrä tullee kasvamaan, mutta Euroopan vastaanottokyky on hänen mukaansa saavuttanut vastaanottokykyrajan.

 

Giscardin ehdottama suunnitelma on varsin mielenkiintoinen monestakin syystä. Ensinnäkin kiinnittää huomiota ettei Ruotsi eikä Tanska kuulu tuohon 12 maan joukkioon. Miksiköhän? Onko euro syynä?  Sitten voikin kysyä Suomen sijoittumista yksin Pohjoismaana tuohon joukkoon. Onko se enää viisasta, kun meillä on jokseenkin tiivis yhteistyö Pohjoismaiden kesken? Haluammeko eristäytyä läntisistä naapurimaistamme?

Mielenkiintoista on tuossa suunnitelmassa se, että Puola on mukana kuvioissa, vaikka maata on kovakouraisesti kritisoitu komission suunnalta. Puolan rahayksikkö ei ole euro vaan zloty, joten tuossa valossa joutuu Ruotsin ja Tanskan asema outoon valoon.

 

Vielä Giscardin mukaan Bryssel on kahminut toimivaltuuksia jäsenmailta itselleen liikaa. Tämä on johtanut eurooppalaisen järjestelmän vääristymiseen ja on jo johtanut unionia epäsuotuisaan suuntaan. EU on luonut itselleen liian kunnianhimoiset tavoitteet ja tehnyt itsestään ”Euroopan hallituksen” jota se ei ole, sillä tällä hetkellä Euroopalla ei ole hallitusta.

 

Giscardin ottamista kannanotoista unionin kehittämiseksi aivan toiseen suuntaan kuin mihin sitä on viety, voi ryhtyä pohtimaan mitä tapahtuisi noiden hänen suunnitelmiensa jälkeen, jos ne toteutettaisiin sellaisenaan.

 

Lähde;

https://www.politico.eu/article/valery-giscard-destaing-toward-a-smaller-europe/

http://www.europa-vge.com/wp-content/themes/vge/_img/carte-europa.gif

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Mikäli unionia alettaisiin todellakin kehittämään takapakkia ottamalla siten että komission valta vähenee ja kansallisvaltioiden oma päätösvalta kasvaa, niin muutos poikkeaa huomattavasti Ranskan nykyisen presidentin Macronin ja Saksan liittokansleri Merkelin ajamasta politiikasta. Ainakin kun otetaan huomioon viime aikaiset ulostulot varsinkin Macronin suunnalta.

EU parlamenttiakin on kasvatettu Brexitin johdosta meppien määrällä, joka kuvastaa hyvin vallan keskittämispyrkimyksiä yhä enemmän pois jäsenmailta ja varsinkin pieniltä mailta.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Saksa on valinnut vaaleilla Merkelin ja Ranska Marconin johtamaan maitaan. Kukaan ei ole valinnut sitä vanhaa ukkoa päättämään mistään.

Saa hän toki puhua mitä mieleen tulee täällä vapaassa Ranskassa ja EU:ssa.

EU ei ole Unkari, eikä Ranskakaan. Unkarissa puhevapautta rajoitetaan Ranskassa ei.

Sellainen henkilö jota ei ole vaaleilla valittu, voi kuitenkin puhua vain omissa nimissään, kuten me tavalliset blogistit.

Ministeri- ja kansanedustajablogistitkin puhuvat useimmiten vain omissa nimissään.

Juha Hämäläinen

Mielenkiintoisen uutisen löysit. Euroopassa on vielä täyspäisiä vaikkakin entisissä poliitikoissa. Hyvä että edes jossain.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Joo varsin mielenkiintoinen uutinen. Täyspäisiä näyttää löytyvän myös Ranskan suunnalta. Jäin vain ihmettelemään mistä johtuu nyt vasta tämä ulostulo, vaikka kyseinen henkilö on kirjoittanut kirjankin aiheesta jo vuonna 2014. Toki edellinen presidentti oli demokraatti, joten aatemaailma poikkeaa kirjoituksen henkilön aatteesta.
http://www.europa-vge.com/

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"yhteläisen talousarvion ja verojärjestelmän ilman perussopimuksen muuttamista."

Tämä jäi kyllä vähän mietityttämään. Muutetaanko kaikkien EU-maiden elinkustannuksetkin samanlaisiksi?

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Tuota perussopimuksen muuttamista jäin itsekin kirjoittaessani miettimään. Oiskohan kyse kuitenkin siitä että ehdotuksessa ollaan ottamassa huomattavaa takapakkia liittovaltiokehittämisestä. Siis kyse onkin paluusta kansallisvaltioiden omaan päätösvaltaan, jolloin sopimusta ei tarvitse avata.

Käsittän tuon elinkustannusten muutoksen siten, että koska verotusjärjestelmää yhdenmukaistetaan, niin kaiketi myös elintaso tulee ainakin pidemmällä aikavälillä yhdenmukaistumaan. Niin, tai tottakai sekin riippuu maan päättäjien kyvystä edetä asteittan tuohon suuntaan kustannusrakenteita yhdenmukaistamalla. Koskee siis myös sosiaalikustannuksia jotka meillä ovat huomattava kustannuserä budjetissa. Epäselvää on itselleni tulisiko tulonsiirrot edelleen kysymykseen esim. investointien suhteen, jolloin niitä rahoitettaisiin jälleen "ylisuurilla" jäsenmaksuilla. Miksi tulisi rahoittaa toisen maan investointeja? Jokainen hoitakoon omansa. Nykyinen käytäntö on täysi susi.

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen

Olen koko sen aja, jonka olemme olleet Eu:ssa odottanut hintojen harmonisointia, koska samaa puljua ollaan. Järkeeni ei nimittäin mahdu,että saksalainen saa puolen litran tölkin bissee jopa 50 centillä, mutta meillä sama maksaa 3,30-3,50 egee. SIIS KUUSI,SEITSENKERTAISESTI!!!!

Tämä epäsuhta liki kaikissa hinnoissa ja maksuissa on saanut minut ymmärtämään, ettei Eu:n tarkoituksenakaan ole antaa MITÄÄN hyötyä taviskansalaisille.

Siksi vastustan EU/euroa melko kiivaasti. Mielestäni meitä on petetty raskaasti liki kaikessa, mikä näihin liittyy.Totaalista silmille kusemista ja valehtelua.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner

Itse kannatan Pohjolan unionia ja liittymistä Natoon. On se kumma että tuo entinen pressa haluaa ottaa mukaan Italian ja jättää Ruotsin, Tanskan ja Baltian maat ulos? Ei ole kannattavaa Suomelle.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Nita, itselläni on samansuuntainen näkemys. Taitaa vain olla niin, että päättäjämme kuitenkin haluavat istua suurten maiden kanssa päättävissä pöydissä ajattelematta mikä olisi maamme edun mukaista.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Keskustelu päättynyt, kommentointi suljettu.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset