eukriitikko

Suomen uutisoinnin taso Trumpista naurattaa

Alkaa jo naurattamaan Suomen median jatkuva uutusointi siitä kuinka naurettava on Trump.  Nyt on todettu twitterissä kommentoidun siitä kuinka Trump työhuoneessaan puhuu puhelimeen työpöydän ollessa ihan tyhjä. On vain puhelin pöydällä.  Amerikassakin on täysi hulapaloomeneillään Trumpin kyvyttömyydestä presidenttinä ja tuota samaa meille sitten kerrotaan.  Nykyisin melkeinpä päivittäin. 

On se vallan kummallinen maa tuo Amerikka, kun on valittu presidentiksi Trump, jonka työpöytäkin on tyhjää täynnä.  No, eipä edellisenkään presidentti Obaman vastaavan työhuoneen pöydällä kuvien mukaan ollut kuin perheenjäsenten valokuvat kehystettyinä tuon puhelimen lisäksi.  Uutisoitiinko tuolloin vastaavan sävyisiä uutisia? Enpä muista tehneeni havaintoja moisesta uutisoinneista.  Maailman politiikkakin näyttäytyy uutisoinneissa poliittisen suutautuneisuuden mukaisena uutisointina.  Näköjään.  Näin kaiketi tapahtuu ainakin meillä ja Amerikassa.  Vai kuinka tämä on miellettävä?

 

Eikö Suomessa voitaisi jo hiljalleen rauhoittua Trumpiin kohdistuvasta mitään sanomattomista uutisoinneista ja uutisoida vain sellaista millä on tosiasiallista vaikutusta maailmanpolitiikkaan?  Annettaisiinko Amerikan elää omalla tavallaan valitsemiensa presidenttien käyttäytymisessä?


Suomen uutisoinnista linkki;

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005533909.html

 

Lähteet eli linkit kuviin;

1.  Valkoinen talo/YLE.fi/presidentti Obama.  Kuva: Dennis Brack / EPA

https://yle.fi/uutiset/3-9283427

 

2.  Nettisanomat 2008-11-05;   http://www.nettisanomat.com/2008/11/09/etusivu.html

"Obama Valkoisessa talossa". BBC:n leikkisä grafiikka  yön tunnelmissa. Kuva Pertti Manninen keskiviikkona 2008-11-05.

 

3.  IL:ssä olevat kuvat Trumpista ja Obamasta työhuoneessa. 

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201701242200059007_ul.shtml

kuva Trump (EPA) ja kuva Obama (AOP)

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (56 kommenttia)

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

Se on se 5S-sääntö, jota työpaikalla noudatetaan. Työpöydällä ei saa olla mitään turhaa. Obaman aikana sai olla valokuvia, nykyään ei sitäkään.
Tietenkään jotkut toimittelijat eivät tätä tiedä.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Niinpä. Ihmetyttää ja naurattaa todellakin tämä maamme uutisoinnin taso. Eikö löydy tärkeämpää uutisointikohdetta kuin perusteeton mustamaalaaminen? Ei näköjään läydy, kun pitää kytätä mitä eri maiden kansalaiset ja mediat ovat kirjoitelleet somessa.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

"Obama Valkoisessa talossa". BBC:n leikkisä grafiikka yön tunnelmissa. Kuva Pertti Manninen keskiviikkona 2008-11-05."

Obamahan aloitti presidenttinä vasta tammikuussa 2009.

Barack Obaman virkaanastujaiset
JULKAISTU 21.01.2009

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/01/21/barack-ob...

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Leikkisä mikä leikkisä, mutta kyllä on toisenkin linkin mukaan Obaman työpöytä jokseenkin tyhjä lukuunottamatta niitä perheen valokuvia ja puhelinta. http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20170124220005900...

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #5

Oletko varma ettei Trumpin työpöydällä ole jossain vaiheessa allekirjoitettavia papereita ja muutama muukin paperi?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #6

Eihän siitä ollut kysekään vaan kirjoittamastasi:

"No, eipä edellisenkään presidentti Obaman vastaavan työhuoneen pöydällä kuvien mukaan ollut kuin perheenjäsenten valokuvat kehystettyinä tuon puhelimen lisäksi."

Aiheetta enempään.

Pertti Kostiainen

Miksi sen sukat eivät kerro medialle totuutta hänen kyvyistään?

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Siinäpä kysymys! :D

Pentti Koistiainen, seuraavan kerran tulee kommentoidessa olla oma kuva, joka on tällä alustalla vaatimuksena. Muutoin en tule hyväksymään kommentointia.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Eihän tämä mikään suomalainen uutinen ollut, vaan täällä lehti kirjoitti siitä, millainen kohu moisesta asiasta on Yhdysvalloissa noussut.

Nyt olet kyllä eksynyt täysin harhateille tämän blogin sanomassasi.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Ai eikö täällä median kirjoittama olekaan uutinen? Kysymyshän on amerikkalaisen uutisoinnin jakamisesta meillä uutisena vai?

Miksi meillä pitää uutisoida kyseisiä uutisia? Tuosta on omasta mielestäni kyse.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen

Miksi ihmeessä olisin Trumpin puolella, Trump on amerikkalaisten puolella, aina ja kaikissa asioissa amerikka on etusijalla, niinkuin Trump itse asian sanoo.

Trump suhtautuu siis vihamielisesti muuta maailmaa kohtaan ja myös meitä suomalaisia kohtaan, eli Trump on meidän suomalaisten vihollinan ja koko maailman vihollinen.

Minä kannatan yhteistyötä, sitä että koko maailma toimii yhdessä maailman asukkaiden hyväksi, enkä sitä että maailman ihmiset jaetaan vuohiin ja lampaisiin.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Kysymys ei ole siitä onko Trumpin puolella vai vastaan vaan ihan oikeasti uutisoinnin tasosta. Mitä uutisoidaan ja pidetään tärkeänä.

Ai että on vihamielinen muuta maailmaa kohtaa kun työpöytänsä on tyhjää täynnä? Laillea sitä luulee mielipiteinä esitettävän.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Trumpista kirjoitetaan vastaavanlaisia uutisia muissakin maissa, miksi meillä ei saisi.

Ledare: Ständigt denne Donald Trump.

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-03/standigt-den...

Donald Trump gillar sina sena vardagsmiddagar i Vita huset – och att visa upp presidentresidensets toaletter.

https://www.expressen.se/nyheter/det-gor-donald-tr...

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #21

Papukaijamaisuus ei omasta mielestäni anna mediasta luotettavaa kuvaa tämänkaltaisista uutisoitaessa.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

Minusta on huvittavaa, että Suomalaiset kehuvat toisen maan nationalistista johtajaa. Eikä heitä haittaa edes se, että hän on vammaisia ja naisia halventava rasisti joka valehtelee suurin piirtein aina kun huulet liikkuvat.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Kuka tässä on ollut kehumassa? Olet aivan hakoteillä kommentissasi. Valitan.

Kommentointisi saa jatkua kirjoituksiini sen jälkeen kunhan käännät tuon kuvasi oikeinpäin.

Käyttäjän JukkaLaulajainen kuva
Jukka Laulajainen

Joku kun laskisisi vertailun vuoksi obamaa ja trumppia koskeneen uutisoinnin määrän suomessa. Teki trump mitä tahansa, tai on tekemättä, on se suomen lööpeissä. ja harvemmin hyvässä mielessä.

Onko ennätyskorkeaa down jones indexiä uutisoitu, tai sitä että firmat kotiuttavat sijoituksiaan usaan uutisoitu miten laajasti?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Uutisoinnin määrä Trumpin "edesottamuksista" on kyllä vielä suurempaa monissa muissa maissa. Jos menee vaikkapa englanninkielisen Yahoo sivuston etulehdelle, niin tuskin on päivää tai tuntia kun siellä otsikoidaan jokin Trumpia mollaava tai vähättelevä lööppi uutisineen. Kyse ei todellakaan ole mistään suomlaisesta ilmiöstä tuon Trumpin kohdalla. Muualla ollaan asteikossa yleensä monin verroin härskimpiä.

Niin, ja Dow Jones indeksin ennätyksellisestä korkeudesta on uutisoitu kaikissa talouteen liittyvissä julkaisuissa.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Noin varmaan on, että muualla uutisoidaan mitättömistä asioista Trumpin suhteen. Miksi tuo sama on toistettava meillä? Se tässä ainakin itseäni naurattaa. Tärkeämpääkin uutisoitavaa varmaan on, mutta se ei taida olla tässä maailman tilanteessa ihkua.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Sanojeni vakuudeksi:

"Stocks did better in Obama’s first year than in Trump’s"

https://www.yahoo.com/finance/news/stocks-better-o...

Käyttäjän ArtoHeinonen kuva
Arto Heinonen

Ei nämä uutiset olekaan vakavasti otettavia poliittisia juttuja, vaan viihdejuttuja, joilla lehtiä myydään. Trumpin ehdokkuus ja valinta oli lottovoitto iltapäivälehdille ja sitä on kestänyt jo reippaasti yli vuoden. Trump itse ei taida olla näistä edes pahoillaan, vaan hänestä taitaa kaikki julkisuus olla vain hyväksi.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Viihteeksi ilmeisesti tarkoitettu, mutta kohtuus kaikessa. Olen kylläkin jokseenkin vakuuttunut kseessä olevan myös osittainen poliittinen ajojahti niin kotimaassaan kuin muuallakin. Trumpin tapa poikkeaa huomattavasti aiemmin virassa olevien tavasta toimia, joten siinäkin on yksi kortti medioilla käytettävissään.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Uutisoidaanhan Putininkin tempuista tiikerin tainnutuksineen jne. ympäri maailmaa ilman että sitä pidetään poliittisena ajojahtina. Jos ja kun Trump järjestää milloin mitäkin uutisoitavaa niin pitäisikö median vaieta?

Min leksakshink är störst – Trump och Kim beter sig som treåringar i sandlådan

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/7...

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #28

Ei kannata kääntää puhetta Putiniin. Pysytään asiassa.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #31

Uutisointia Trumpista ei saisi verrata vastaavaan Venäjän presidentistä, vaan Trumpia pitäisi kohdella kuin isoa vauvaa. Asia selvä.

Käyttäjän artoartovihavainen kuva
Arto Vihavainen Vastaus kommenttiin #31

Mitenniin ei kannta puhua Putinista.

Trump on Putinin luomus ja trolli.

Ilman Putinin sekaantumista USA:n presidentinvaaleihin Trumpilla ei olisi ollut mitään mahdollisuutta tulla valituksi presidentiksi.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Mun mielestä on valtavan hauskaa lukea Trumpista näitä juttuja, onhan hän nyt tehnyt sellaisen avauskauden presidenttinä, ettei paremmasta väliä.

Amerikkalaisetkin näille nauravat, niin miksi me emme saisi nauraa.

Mulle on vain viimeisitä jäänyt parhaiten mieleen Trumpin twiitti, että hänellä on isompi punainen nappula kuin Pohjois-koren johtajalla, ja Trumpin nappula toimii :)

Hassunhauska presidentti, hyvä vaan ettei ole meidän presidentti.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Voin vallan hyvin kuvitella petterin nauttivan mainitunlaisista uutisoinneista. Itseäni ei kiinnosta laisinkaan vaan osoittavat enemmänkin typeryyttä.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Joskus aikoinaan tarinoilla oli myös opettavainen merkitys. Kuulijat, ainakin osa heistä, oppi tunnistamaan hölmöjä toimintamalleja ja välttämään niitä omassa elämässään. Tässä tapauksessa olisi ollut terveellistä muistaa tarina paimenpojasta ja sudesta. Siinähän kävi niin, että kun paimenpoika koko ajan huuteli "susi, susi", hän menetti uskottavutensa ja sitten, kun susi tuli, kukaan ei siihen huuteluun reagoinut. Sama pätee tähän Trump -uutisointiinkin. Saattaa siellä seassa joskus olla joskus jotain asiallistakin, mutta kuka viitsii enää seuloa, sattuisiko siellä porun seassa mahdollisesti olemaan jotain villojakin.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Juuri noin kuin kuvaat. Median luotettavuus tulisi esille ainakin omassa maailman kuvassani siinä, että uutisoidaan vain sellaisista asioista joilla on merkitystä maallemme. Se että Trumpin tylpöytä nyt on jossain vaiheessa kuvassa tyhjä ei kyllä ole sellaista uutisoimista.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Minua naurattavat Trumpin touhut. Valitettavasti se, että USA:n presidenttinä on tuollainen mies, vaikuttaa maailmanpolitiikkaan - siksi hänen tekemisensä ja puheensa ovat uutisoinnin arvoisia täälläkin.

Obaman pöydällä oli ko. jutun kuvassa muutama asiakirjanippu, joista yhtä hän luki.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Niin voihan Trumpin touhuillekin nauraa mutta pitääkö niistä meidän medoissa jatkuvasti naljailla? No IL:n linkissä Obama on puhelimessa samoin kuin Trump ja enkä kyllä näe mitään muuta pöydällä siinä kuvassa.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto

Se on median tapa - ja kansa haluaa nauraa, kun presidentti munaa itsensä toistuvasti. Onhan se uutinen.

Kyllä Obaman pöydällä on jokin asiakirja avoinna ja muutama mappi.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005533909.html

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus Vastaus kommenttiin #34

P.P:"Kyllä Obaman pöydällä on jokin asiakirja avoinna.."

Ettei olisi puhelinluettelo, kun ei ole osannut lähipitserian numeroa tallentaa suosikikkeihin?

Kyllä Sirpan kanssa samaa mieltä..oksettavan kuvottavaa "journalismia" tämä nykyinen ja jotenkin on vaan niin "mukahauskaa", kun me "älyköt" hihitellään miten se trumppi nyt taas on vaan niin hölmö ja miten ne amerikkalaisetkin tollasen presidentin jne.

Käyttäjän Lokari kuva
Pekka Pihlanto Vastaus kommenttiin #50

On hauskaa, kun on hauskaa, sanoivat aikoinaan teekkaritkin.

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Useimmat suomalaiset eivät tiedä, että USA:ssa päällikön tai johtajan työpöydällä kuuluu olla korkeitaan yksi paperi tai yksi kansio eli käsiteltävä asia.Jos pöytä on papereiden peitossa - kuten Suomessa on normaalia - sitä pidetään vertauskuvana siitä, että kyseinen henkilö ei hallitse asioitaan, vaan hänen päänsä on yhtä sekava kuin hänen työpöytänsä.

Tähän kohtaan olen kertonut usein tositarinan työuraltani. Istuin Oulu Oy:n toimistossa automaatio-osaston päällikön ominaisuudessa työpöydät vastakkain lähimmän alaiseni Kauko Simosen kanssa, joka oli armoitettu automaatioinsinööri. Minun työpöytäni oli varsin tyhjä papereista ja hänen työpöytänsä oli paperinivaskojen peittämä. Varsin taidokkaasti ja nopeasti hän kaivoi tarvittavan paperin valitsemastaan paperipinosta. Kerran sitten huomautin, että miltähän näyttää sellaisenn miehen pää, jonka työpöytä on noin sekaisin. Hän tuumaili hetken ja teki vastakysymyksen: Miltähän näyttää sellaisen miehen pää, jonka työpöytä on ihan tyhjä.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Luulisi ainakin medioissa toimittajien olevan tietoinen amerikkalaisesta käytännöstä, eikä sorruttaisi ko. uutisointeihin matkimalla paikallisia mollaavia kirjoituksia.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund
Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Suomiressukka yrittää matkia kaikessa Ruotsia, joka sormi pystyssä opettaa koko maailmaa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Suomen uutisoinnin taso Trumpista naurattaa"

Mikset sitten naura sen sijaan, että kiukuttelet?

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Mielipidehän se on tuokin. Kiitos siitä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ei se ollut mielipide, vaan toteamus.

Käyttäjän mikamustonen kuva
Mika Mustonen

Kyllä 500 MEUR:n budjetilla varustetun YLE:n pitäisi löytää maailmalta tärkeämpiäkin uutisaiheita kuin Trumpin "viimeiset toilailut", joita se näyttää lähes jokaisessa uutislähetyksessä.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Samaa mieltä kanssasi myös YLEn uutisoinnista.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Katsotaan nyt, minkä palkinnon Trump saa. Obamahan sai Nobelin rauhanpalkinnon tekemättä yhtään mitään, ja sen jälkeen sitten alkoivatkin Syyrian, Libyan, Jemenin, Somalian ja Pakistanin pommitukset. Lennokkihyökkäykset (drone) näyttivät myös olleen Obamalle rauhanpalkinnon saajana kovasti mieleen: palkinnonsaantivuonna eli ensimmäisenä vuotena virassa, Obama määräsi enemmän hyökkäyksiä kuin Baby-Bush koko virkakausinaan.

Se, että Obaman surullinen rauhantilasto ei tee Trumpista yhtään parempaa presidenttinä, on tietysti totta. Toinen asia on se, että kyllähän Obama ainakin suomalaisen median lemmikki oli, ansiosta tai ansiotta.

https://www.washingtonpost.com/opinions/obamas-dro...

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Max samaa olen ajatellut pohtiessani sitä miten suhtauduttiin meiölläkin Oaman kauteen ja nyt sitten Trumpiin. Eri on ainakin vielä kuin yökllä ja päivällä. Todellakin Obaman kaudella tuo rauahnpalkinnon saaminen osoittautui outoon valoon. Pystyneekö Trump samaan jää nähtäväksi.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Niin, eihän tuo Obaman syntilista Trumpista yhtään parempaa presidenttinä tee. Mutta odotellaan, kyllä niitä pommitustilaisuuksia varmasti Trumpillekin tulee, kunha jaksaa odottaa.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Jos käyttäytyy kuin kusipää, niin saa itsestään kyllä otsikoita.

Persujen tavoin Trump saa mitä tilaa.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

petteriltä vakiokommentti, jossa persut yhdistetty mihin tahansa.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

On huomattavaa, että myös Amerikan mantereella on otettu huomioon kyseenalainen ja puuttuva uutisointi, joka saattaa olla hyvinkin poliittisesti suuntautunutta. Näin voitanee käsittää tunnetun amerikkalaisen näyttelijän Denzel Washingtonin huomioista. Hän sanoo mm. Obaman johtaneen Yhdysvaltoja kuin banaanitasavaltaa.

Tuon lisäksi hänen sanotaan kommentoineen Obaman johtajuutta ja kautta kriittiseen sävyyn "Hän kritisoi myös mainstream-mediaa, joka yritti muuttaa Obaman "eräänlaiseksi idoliksi".
"Miksi he eivät keskustele tosiasioista? He ajattelevat, että olemme liian tyhmiä ymmärtämään mittareista?"

"Toimittajat henkilökohtaisesti vastustivat Denzel Washingtonia kieltäytyessään julkaisemasta mitään kriittistä Obamasta ja hänen kollegastaan."

http://www.usaprides.com/2018/01/10/denzel-washing...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Mikä sensaatiojulkaisu tuo oikein on, vilkaisin oikeasta yläkulmasta Recent posts.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Sinua jo odottelinkin kommentoimaan. ;)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #53

Et vastannut kysymykseen. Ko. julkaisusta ei löytynyt netistä mitään, enkä ainakaan minä päässyt jäljille, joten mistä löytää tietoa lainaamastasi Pride-julkaisusta?

PS. Tällaisia uutisia siitä löytyy, johan mahtavat sivut löysit :)

http://www.usaprides.com/2018/01/page/2/

http://www.usaprides.com/2018/01/page/3/

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Keskustelu on päättynyt. Kommentointi suljettu.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset